25 let

Káva a hubnutí? Stačí si jen správně vybrat!

Káva a hubnutí? Stačí si jen správně vybrat!

Ohledně kávy se toho traduje spousta. Například i to, že je dobrá na hubnutí. Ve většině jídelníčcích sestavených výživovými specialisty však mnohdy není zmíněna vůbec. Tak jak to tedy je? Má káva nějaký vliv na naši váhu?

V posledních letech se stále více hovoří o příznivých účincích pravidelného pití kávy, z nichž jednoznačně dominuje okamžité dodání energie a vzpruha pro unavené tělo a mysl. Vitamíny obsažené v kávě - B1, B2, B3 a B5, kyselina listová, draslík, hořčík, mangan a fosfor - jsou bezesporu tělu také prospěšné. Nic se však nesmí přehánět, a to stejné platí i o konzumaci kávy.

Dobrá nálada i díky kofeinu

Neumíte si ráno bez šálku dobré kávy vůbec představit? To zcela jistě nejste jediní. Naopak. A často nejde jen o jakýsi zvyk či ranní rituál. Kofein v kávě obsažený nás totiž dokáže doslova nakopnout a zároveň podporuje i vyplavování serotoninu, hormonu, který má vliv na naše duševní rozpoložení, proto se mu říká “hormon štěstí a dobré nálady”.

Již po několika doušcích kávy se kofein dostává do našeho oběhového systému a do mozku. I když nám ve skutečnosti nedodá energii, zabrání mozku dostat se do tzv. úsporného režimu, takže se cítíme méně unavení. Zvyšuje i hladinu adrenalinu v krvi, takže motivuje výkonnost sportovců, a naopak po tréninku může pomoci zmírnit bolesti svalů.

Jak tedy káva pomáhá se spalováním tuků?

Jak je již dokázáno, kofein oddaluje pocit hladu a zároveň nutí tělo brát energii z tuků. Tím tak přímo přispívá k jejich spalování a následnému hubnutí. A proto ho také můžeme najít ve většině doplňků stravy určeným právě na podporu hubnutí.

Šálek kávy + sklenice vody

Dalším benefitem po vypití horké kávy je zrychlení našeho metabolismu. Nesmíme však zapomenout doplnit tekutiny – ideálně pomocí sklenice čisté vody – protože je také známo, že káva odvodňuje. A u hubnutí je třeba tekutiny do těla především pravidelně doplňovat.

A jakou kávu při hubnutí tedy nejlépe zvolit? Na kávu se šlehačkou nebo Bailey‘s v tomto případě rovnou zapomeňte. Nejlepší je černá káva bez cukru, to bezpochyby. Pokud však přidáte trochu polotučného mléka, tak se samozřejmě také nic nestane.

Jen pamatujte, že naše denní dávka kofeinu by neměla přesáhnout 300-400 mg. Tato hodnota odpovídá asi 4 šálkům kávy. Pozor i na některé druhy čajů a energetické nápoje, které kofein také obsahují. Přílišná konzumace této látky by mohla nepříjemně podráždit žaludek nebo také zvýšit krevní tlak.

Všeho s mírou

Konzultantka pro výživu a bývalá prezidentka Akademie výživy a dietetiky Connie Diekman však před pitím takového množství kávy varuje a podle ní je toto množství příliš vysoké. „Už 4 šálky kávy denně jsou na hraně. Vyšší obsah kofeinu sice potlačuje chuť k jídlu, ale zároveň může mít negativní dopad na tělo v podobě bolestí hlavy, nervozity, rychlého srdečního rytmu a žaludečních potíží.“

Studie z počátku loňského roku ukázala, že právě tyto 4 šálky kávy denně mohou skutečně pomoci lidem zbavit se tělesného tuku. Po dobu 24 týdnů vědci sledovali 126 mužů s nadváhou žijících v Singapuru a nechávali je pít kávu. Ukázalo se, že ti, kteří pili 6 šálků kávy s kofeinem denně po dobu 6 měsíců, ztratili téměř 4 % celkového tělesného tuku.

„Tato ztráta tuku nebyla pravděpodobně způsobená změnami životního stylu, tedy stravou a fyzickou aktivitou. Byla spíše výsledkem metabolické reakce, za kterou mohl kofein. Konečným důsledkem pak bylo spalování více kalorií a výrazný pokles tělesného tuku,“ říká autor studie, Derrick Johnston Alperet z katedry výživy na Harvardu.

Zároveň však upozorňuje na to, že lidé, kteří pijí více kávy by si měli uvědomit, že káva nenahrazuje jídlo, a proto by měli pečlivě sledovat svůj další příjem potravin, nápojů i kofeinových doplňků.

A pokud hledáte opravdu kvalitního parťáka na Vaši cestu, nejen k vysněné postavě, jste na správné adrese!

http://www.mixa.cz/zrnkova-kava

http://www.mixa.cz/kavovary



Zdroj:
http://www.ireceptar.cz/zdravi/podporuje-kava-hubnuti-30000419.html

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
;